Přihlášení
Duben 2017

Co spojuje Psáry, Coca-Colu a Jamese Bonda?

Co spojuje Psáry, Coca-Colu a Jamese Bonda? Milan Vinecký - zámečnictví a kovovýroba Psáry. Těžko uvěřit, že pod nenápadnou hlavičkou firmy psárského starousedlíka Milana Vineckého (49) se už léta vyrábí především pohyblivé železné dekorace do zahraničních reklam a filmů. A ne ledajakých. Vinecký a jeho kolegové se podílejí na reklamě tak prestižních značek, jako je Coca-Cola, ale také na úspěšných velkofilmech – třeba o agentu 007 Jamesi Bondovi.

Co spojuje Psáry, Coca-Colu a Jamese Bonda?

Pane Vinecký, kdy Vaše firma vznikla?

Začátkem roku 1990, kdy jsme začínali pouhým lisováním plastů. Vyráběli jsme různé komponenty pro technické výrobky, například klouby pro nástěnné lampy. Až později k tomu přibyla klasická výroba ze železa, což dnes představuje největší díl naší činnosti.

Jak získáváte práci u zahraničních filmů?

Specializujeme se na pohyblivé kovové dekorace a takových výrobců u nás v republice moc není – možná tři, čtyři. Takže české dceřiné kanceláře zahraničních filmových produkcí o nás vědí a podle potřeby nás samy oslovují. Nebo nám volají architekti, kteří zrovna pro nějaký film pracují. Se spoustou z nich se známe z dřívějška, z devadesátých let, kdy jsme se potkávali při realizacích interiérů stylových restaurací, obchodů a bytů po celé Praze. Kované, ocelové věci v interiérech byly tehdy velmi módní. V poslední době máme ale tolik práce kolem reklam a filmu, že nám na nějaký kovaný nábytek či vrata vůbec nezbývá čas.

Jste tak malá firma?

Ano, jsme spíš taková přátelská komunita lidí, kteří tuhle práci dělají, protože ji mají rádi. Jsou mezi námi výborní elektrikáři, zámečníci, soustružníci, téměř všichni ze Psár a z blízkého okolí. Pouze jeden z nás dojíždí ze Slovenska. Jiní dva kolegové Slováci, kteří sem původně rovněž dojížděli, si tu postupem času našli partnerky a už jsou z nich taky Psárováci. Jsme všichni kamarádi, nehodlám z nás dělat žádnou velkou fabriku, tyhle ambice opravdu nemám.

Děláte víc do reklamy nebo spíš klasické filmy?

Z devadesáti procent děláme pro zahraniční klienty reklamní spoty, což jsou vlastně takové malé filmy. V Česku jsou desítky zahraničních štábů, protože máme dobré osvětlovače, kaskadéry, ateliéry a navíc je tu levněji. Pokud jde o klasické velkofilmy, dělali jsme speciální pohyblivé dekorace například do Casina Royale s Jamesem Bondem, do akčního Triple X nebo do pohádek bratří Grimmů.

Co přesně si představit pod pojmem pohyblivá kovová dekorace?

Věci, které mají ve filmu nějaký pohyb. Nemusí to být vždy velká věc, klidně třeba jen zrcadlo, které se otočí kolem dokola, nebo stěna, která se promění v jinou. Různé repliky zbraní, třeba fantastických, které se různě otevírají, mění v něco jiného a podobně. Repliky důlních mašinek, ty jsme dělali pro dokumentární film o stavbě švýcarského Gotthardského tunelu. Ale také repliky automobilů. Například do koprodukčního filmu Anthropoid o atentátu na Reinharda Heydricha jsme dodali jeho auto, což byl žigulík oblečený do kabátu mercedesu. Zajímavá byla i práce pro americký film o templářích, pro který jsme vyrobili bránu, která se bourala a na jejíž hliníkovou mříž dopadalo mrtvé tělo. Na kontě máme i upírskou ságu. Ale jak jsem říkal, větší význam pro nás mají reklamní zakázky, na kterých pracujeme v podstatě pořád.

Můžete mi nějakou svou dekoraci popsat konkrétněji?

Tak třeba místnost, která se má otočit o 180°. Postaví se obrovský kovový kruh, do kterého se zabuduje pokoj. A celé se to pak elektronicky ovládá podle toho, jak potřebujete, aby se místnost otáčela nebo zastavovala, vlastně to funguje podobně jako třeba ruské kolo na pouti. A souběžně s tím se otáčí i kamera, pro kterou zase vyrobíme speciální držák. Zjednodušeně řečeno, když ve filmu chodí někdo po stropě, dělá se to tak, že se otočí místnost zároveň s kamerou. Takové a podobné záležitosti jsme pro film dělali několikrát. Mimo jiné i repliku boeingu v reálné velikosti, kdy se trup letadla při katastrofě otočí na záda a ve filmu pak vidíte, jak uvnitř padají cestující, zavazadla, …

V české filmové branži uplatnění není?

Něco málo jsme připravovali i do českých televizních seriálů, jako je například Ulice, něco i do muzikálů. Spíš více spolupracujeme s divadly, hodně s Národním divadlem, pro které vyrábíme ocelové pohyblivé dekorace. Zhotovili jsme také obrovskou točnu pro Divadlo Kalich. Oproti filmu je rozdíl v tom, že dekorace pro divadlo slouží dlouhodobě, kdežto u filmu jsou na jedno použití.

A jaký je výčet Vaší účasti na reklamách?

Bylo jich tolik, že si je už ani nepamatuji. Opakovaně jsme se podíleli na reklamě na belgické pivo Stella Artois, na pivo Heineken, několikrát jsme dělali pro značku Coca-Cola. Jednou z našich největších akcí pro ni byla výroba chodící loutky Santa Clause v nadživotní velikosti. Loutka měřila 7 metrů, měla ocelovou konstrukci a hydraulické ovládání. Vyrobit a umět ovládat takhle velkou loutku je dost specifické, takže jsme se kvůli její obsluze zúčastnili i velké reklamní akce v Mexiku, kde jsme s loutkou chodili po ulicích. Mimochodem, u nás se málo ví, že postavičku Santa Clause vymyslela a vyrobila jako reklamní produkt právě Coca-Cola v roce 1905. Do té doby žádný Santa Claus neexistoval.

Proč nechcete aktivity své firmy rozšiřovat, když jste žádaní?

Je pro mě důležité, abych mohl dělat věci podle svého nejlepšího přesvědčení, abych si mohl prosadit svůj názor. Nechci být svázaný postojem velkého investora, představenstva a asi ani společníka. Navíc dnes není vůbec jednoduché najít šikovné zaměstnance, manuálně zruční lidé nejsou, neseženete je. Takže bereme jen zakázky, o kterých víme, že je v našem počtu zvládneme. Víte, u filmové práce bývá extrémně málo času na výrobu a neumím si představit, co by následovalo, kdybychom termíny nedodrželi nebo kdyby náš výrobek stoprocentně nefungoval. Filmaři to vždycky chtějí na poslední chvíli, na druhou stranu se nám ale nikdy nestalo, že bychom za práci nedostali zaplaceno.

Jste hlavně šéf, nebo chodíte i do výroby?

No, na administrativu moc nejsem, chodím v montérkách a pracuju s klukama, to je to, co mě baví. Vystudoval jsem průmyslovou školu strojnickou a mám rád železné věci, které se hýbou a mají nějakou duši. Když se nám povede vytvořit něco, co jezdí, vrčí, bliká nebo cokoli jiného dělá, jsem spokojený. A úplně nejvíc pro mě je, když můžu na něčem pracovat o víkendu a nemusím k tomu řešit obvyklou stovku telefonních hovorů. To je pro mě největší oddech.

Renata Malinová

inzeraty